Ludziska spod biao-czerwonej szachownicy.

Ad: This forum contains affiliate links to products on Amazon and eBay. More information in Terms and rules

Dzięki, faktycznie fajna strona.

Jednak chyba za dużo wymagam, szukając tak dokładnych informacji, trzeba będzie chyba zmienić palny.

Po prostu składam model Mustanga III i spodobało mi się malowanie z biało-czerwonym spinnerem i chciałem jakiś konkretny samolot z konkretną historią.

I wiem tylko, że z SZ-A zawsze Bohdan Arct latał a w ostatnim locie pierwszy raz leciał z innym kodem (SZ-B) i się silnik popsuł, ale to było jeszcze zanim się pojawiły czerwono-białe spinnery, które ponoć namalowane zostały dopiero w marcu 1945.

Może po prostu zrobię anonimową maszynę bez seryjnego numeru tylko z jakimś kodem. A może jednak inny dywizjon. Coś się wymyśli.
 
W oparciu o listę strat na stronie 316. peru (polská) :: 300-399. Squadron RAF :: RAF Squadrons


11.06. Mustang III FB220 SZ-F F/Sgt Ryszard Fusiara
19.06. Mustang III FX888 SZ-J F/Sgt Józef Milej
13.08. Mustang III HB821 SZ-L Sgt Marian Szmidt
01.09. Mustang III FB384 SZ-Z F/Sgt Zygfryd Narloch
03.09. Mustang III FB381 SZ-C F/O Konstanty Cynkier
06.09. Mustang III FB351 SZ-B S/Ldr Bogdan Arct
06.09. Mustang III FB396 SZ-F F/Sgt Andrzej Kawiński
08.09. Mustang III FR345 SZ-U F/Lt Zdzisław Przygodzki
02.10. Mustang III FB374 SZ-A Sgt Antoni Bardecki
09.11. Mustang III FX903 SZ-C Sgt Andrzej Dąbrowski
09.11. Mustang III FX935 SZ-O F/O Stanisław Zajdel
02.01. Mustang III KH494 SZ-I F/Lt Teofil Szymankiewicz
03.02. Mustang III FX897 SZ-E P/O Zbigniew Sosnowski
20.02. Mustang III FZ145 SZ-L P/O Jerzy Mielnicki
21.02. Mustang III FB117 SZ-Y P/O E. Dyrmont-Jussewicz
21.02. Mustang III FB150 SZ-R W/O Stanisław Zych
01.03. Mustang III FB120 SZ-V W/O Józef Feruga
01.03. Mustang III FX930 SZ-R F/Sgt Ryszard Kamecki
05.03. Mustang III FX925 SZ-U F/Lt Stanisław Litak
11.04. Mustang III FB164 SZ-G F/O Stanisław Bełza
11.04. Mustang III HB878 SZ-K F/Sgt Zygmunt Boćkowski
04.07. Mustang III HB944 SZ-W W/O Tadeusz Tomaszewski
29.07. Mustang III SR411 SZ-E W/O Herbert Noga

12.jpg
 
Last edited:
Dzięki.

Zdjęcia już widziałem ale link do forum to nowość i to jaka, ile danych. :)

Swoją drogą też ciekawe, że czeskie forum ma więcej takich informacji niż polskie strony zajmujące się tematem.
 
Jeszcze raz dzięki, co prawda mam teraz jeszcze większe wątpliwości jak wykończyć model, ale lepiej mieć problem nadmiaru opcji niż ich braku.

Jeszcze takie pytanko, myślicie że dam radę wyciąć/stworzyć jakiś szablon dla numeru seryjnego w 1/48?
 
Dzięki Dominiku. :oops:

Jeszcze takie pytanko, myślicie że dam radę wyciąć/stworzyć jakiś szablon dla numeru seryjnego w 1/48?

Nie powinno sprawić klopotu. Potrzebny będzie skalpel o ostrym cienkim ostrzu no i trochę szerokiej tasmy maskującej Tamiya.
 
Ok, to faktycznie nie powinno być bardzo trudne. Jeszcze tylko przydał by się jakiś wzór rozmiaru i czcionki.

A wiecie może jaki kolor powinien być we wlocie i wylocie z chłodnicy? Ja widziałem zdjęcia z gołym metalem i czymś podobnym do interior green.
 
A wiecie może jaki kolor powinien być we wlocie i wylocie z chłodnicy? Ja widziałem zdjęcia z gołym metalem i czymś podobnym do interior green.

Myślę że to powinien być Yellow Zinc Chromate. Samolot był produkcji USA a taki kolor farby zabezpieczajacej był nanoszony na wewnętrzne powierzchnie. Oprócz tego ta żółto-zielona farba ciemniała od ciepła dając bardziej zielony odcień.

Co do wzoru, rozmiaru czcionki dla serialu to poszukaj w Internecie jakieś kalki do Mustang Mk.III (P-51B/C RAF . Powinno coś sie znaleźć.
 
Last edited:
Dzięki. Czytałam go już kiedyś. Faktycznie można znaleźć kilka odcieni tej farby. Zależy od fabryki. Niemcy mieli też kilka wariantów koloru. A tak na marginesie to nie kolor był ważny a właściwości farby.
 
Kolejne pytanie, odnośnie Mustanga III, tym razem o kolor podłogi, jaki on był?

Wiem że podłoga częściowo była drewniana i mam informację, że była malowana na czarno czymś antypoślizgowym, ale tak było w P-51D, czy tak samo było w Mustangu III?

Poniżej cytat i źródło:

"North American P-51 Mustang

In the beginning, the P-51 was built exclusively to the British specifications. In the Mustang Mk. I production, North American reportedly used colours that were substitutes of the official colours of the RAF.

When the P-51B came about, it was probably painted Dull Dark Green throughout the cockpit.

The June 1944 Structural Repair Manual for all version of the P-51 calls for overall Interior Green in the cockpit, in the area extending from the instrument panel to the back of the canopy. An exception from the rule was that areas not normally visible required no finish coat. Instrument panel was specified as Instrument Black.

According to the same source, pilot's seat and the anti-glare forward decking were to be painted Dull Dark Green. However, there are clues indicating that this colour may not have been used on any on the items. Based on the inspection of preserved aircraft, Dana Bell claims that at least some of the seats of the P-51 were painted Bronze Green rather than Dark Dull Green. Likewise, many wartime colour photographs consistently show Olive Drab in the anti-glare area.

Another subject of long-going controversy is the colour of the cockpit floor, which in P-51 was made of plywood. Erection and Maintenance instructions for the P-51D specify all wood floor areas to be covered in black non-skid surfacer purported to be a mix of silica sand and matt black paint, the kind of finish that was also used for wing walks. Metal floor areas were to be left in bare metal finish.

The December 1944 update of Erection Maintenance Manual for the P-51D follows the same description with the exception of anti-glare decking inside the canopy which was to be painted black.

Similarly to other aircraft types, the camouflaged P-51 most probably had wheel wells painted in Neutral Grey. On later-production natural metal aircraft, the wheel wells were Interior Green. Additional piping and wiring inside the wheel well area was painted in Aluminium lacquer."


Camouflage Markings: Interior Colours of US Aircraft, 1941-45 (Part II)
 
Kiedyś spotkałem sie z informacją że podłoga w wczesnych Mustangach była albo drewniana albo metalowa i zależało to od typu jaki akurat leżał na stosie podłóg przy lini montażowej.Czyli uzyto zasady JRD. Tak naprawdę to po zamontowaniu wnętrza kabiny w modelu mało co widać. Ale faktycznie fajny efekt jest kiedy całe wnętrze jest w Interior Green, tablica przyrządów czarna a podłaga w kolorze sklejki. Myślę że jak zrobisz tak będzie dobrze. Jeśli będziesz uważał że drewno jest za jasne to przyciemnij je czarną lekko rozcieńczoną matową farbą imitując tą antypoślizgową farbę.

P.S. Wielu modelarzy maluje ten element na kolor drewna.
 
Trafiłem na problem przy którym wszystkie kwestie kolorów to pikuś. Mustang III firmy ICM w 1/48 jest kopią Tamiyi ale słabą jak widać bo przy wylocie z chłodnicy pomylili się od dobre 0,5 cm na trzech częściach i są za krótkie i po złożeniu zostaje dziura taka na 1 cm długa i 3 mm głęboka i kiepsko to wygląda...
 
Humm... a fotel pilota ( zagłowek z płytą pancerną ) wszedł ci pod "daszek" kadłuba ? Czy jest trochę przed tym "daszkiem"?
 
Fotel jest tak z milimetr przed daszkiem ale nawet jakby był pod to ta dziura dalej by tam była, ale dorobiłem już element z jakiegoś starego skrzydła i chyba będzie ok.

Zobaczę może uda mi się jakieś zdjęcia wrzucić.

Dobra są i zdjęcia. Pierwsze dwa pokazują dziurę i obok sobie leży dorobiona część, a kolejne dwa z dodatkowym elementem zainstalowanym, póki co wszystko jest jeszcze bez kleju, szpachli, malowania, nie oszlifowane także wygląda nie rewelacyjnie ale jestem dumny z siebie, że taki duży element dorobiłem. Chyba pierwszy raz w życiu.











 
Last edited:
Fotel jest tak z milimetr przed daszkiem ale nawet jakby był pod to ta dziura dalej by tam była,

No właśnie że nie. Mustang III ICM'u to nie jest kopia tylko modelu Tamiyi. Jak pamiętam to jest mieszanka z P-51B/C Accurate Minature.

Jak widać na zdjeciach , które znalazłem w Internecie, zarówno fotel Tamiyi ( zdjęcie 1 ) jak i Accurate Minature ( zdjęcie 2 i 3) wchodzi pod "daszek" kadłuba. A w modelu ICM ( zdjęcie 4) nie. Widać wyraźnie że to te brakujące z tyłu , parę milimetrów. Nawet radio za fotelem w modelu ICM jest za daleko do przodu. Wygląda na to że kokpit Tamiyi nie pasuje do kadłuba i powinien być cofnięty lekko to tyłu. Albo trzeba sprawdzić z planami czy kadłub ICM nie jest w obrębie kabiny za długi i czy w ogóle pasuje wymiarowo.

Ale jak widzę poradziłeś sobie bardzo dobrze. :thumbright:
 

Attachments

  • Tamiya cockpit.jpg
    Tamiya cockpit.jpg
    52.6 KB · Views: 48
  • Accurate Min cockpit.jpg
    Accurate Min cockpit.jpg
    36.5 KB · Views: 49
  • Accurate Min cockpit1.jpg
    Accurate Min cockpit1.jpg
    51.2 KB · Views: 47
  • ICM cockpit.jpg
    ICM cockpit.jpg
    46 KB · Views: 44
Last edited:
Rozumiem, co prawda wydaje mi się, że nawet jak przesunę cały kokpit tak aby fotel znalazł się pod daszkiem to dalej wylot z chłodnicy nie będzie wyglądał tak jak w rzeczywistości, czyli jak zaginający się kadłub wchodzący do środka, ponieważ przesunę kokpit tylko do tyłu (o dokładnie jakieś 2,5mm) ale nie w dół o jakieś kolejne 2,5mm bo jeśli tak zrobię to panel z instrumentami i cały kokpit w zasadzie, który teraz jest na dobrej wysokości będzie zapadnięty.

Poza tym wcześniej się nie zorientowałem, że tak odstaje ten fotel a teraz żeby to poprawić musiałbym rozkleić cały kadłub. Potem odkleić boczne panele w kokpicie i chyba je skrócić albo odciąć te elementy, które ograniczają ruch fotela do tyłu, a i tak trzeba byłoby je skrócić, żeby z przodu zrobić miejsce dla panelu instrumentów (tak to się w ogóle nazywa po polsku???) który faktycznie jest teraz trochę za głęboko wsunięty.

Trochę mnie denerwuje już ten model...

A no i jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc.
 

Users who are viewing this thread

Back