U-106 voer na eerste succesvolle missie op een mijn
Duitse U-boot uit Eerste Wereldoorlog gevonden
Terschelling - De Koninklijke Marine heeft ten noorden van Terschelling een onderzeeër gevonden die in 1917 tijdens haar eerste missie verging. De U-106 voer terug naar Duitsland na het torpederen van twee Britse oorlogsschepen voor de Franse kust. Een daarvan zonk en de ander raakte beschadigd.
,,De duikboot is op de terugweg waarschijnlijk op een mijn gelopen", vertelt Robin Middel van de marine. ,,Het was destijds een splinternieuwe onderzeeboot, met een jonge bemanning en kapitein. Het laatste contact is met een escort geweest dat de onderzeeër door het mijnenveld zou leiden. Daarna is er niks meer van de duikboot vernomen." Kapitänleutnant Hans Hufnagel was 32 toen zijn U-boot met 41 bemanningsleden met man en muis verging.
In oktober 2009 stuitte de Hr. Ms. Snellius veertig mijl ten noorden van Terschelling op een onbekend object. Het Nederlandse marineschip was bezig met het in kaart brengen van vaarroutes boven de Waddeneilanden. Met de vondst van het vermoedelijke scheepswrak was ook de hoop terug eindelijk de sinds 18 juni 1940 vermiste Nederlandse onderzeeër O-13 te hebben gevonden. De vondst zette een reeks onderzoeksmissies in gang. ,,In die wateren is de O-13 de enige Nederlandse onderzeeër die vermist is. Bij Indonesië liggen er ook enkele op de bodem van de zee."
De mijnenjager Hr. Ms. Maassluis onderzocht in december van 2009 de locatie op veertig meter diepte met de Seafox, een onderwatercamera. Het leverde de contouren op van een onderzeeboot en twee maanden later werd een uitgebreidere poging gedaan om de herkomst van het schip te achterhalen. Daarbij werden een duikteam en de draadloze onderwaterrobot Remus ingezet. De duikers wisten een cilindervormige luchttank van 300 bij 44 centimeter, gebruikt voor het duiken en stijgen, naar boven te halen.
In het voorjaar van vorig jaar werd er weer gedoken naar de U-boot en ditmaal werd een luchtfles naar boven gehaald. De luchtfles was voorzien van een koperen plaat met het serie- en onderzeebootnummer, zodat bleek dat het niet om
de O-13 ging, maar om de U-106.
,,Daarna volgde een lang proces met de Duitse autoriteiten om nabestaanden te informeren", vertelt Middel. ,,Dat is de reden dat we het nu pas bekend maken." Duitse experts bevestigden de juistheid van de vondst. De zoektocht naar nabestaanden is onlangs afgerond. Daarop gaven Duitse autoriteiten toestemming de vondst bekend te maken.
De onderzeeër zal voortaan met rust gelaten worden, zegt Spoelstra. ,,Het schip blijft liggen en wordt een officieel oorlogsgraf. Het zou kunnen dat er een herdenkingsceremonie op zee gaat plaatsvinden, maar dat gebeurt alleen op initiatief van de nabestaanden."
Toevallig
Zeker is dat de U-106 niet de enige onderzeeboot is die op de zeebodem ligt, maar veel worden er niet gevonden. ,,Zeker niet een duikboot uit de Eerste Wereldoorlog. Het in kaart brengen van de bodem doen we vooral in de buurt van drukke vaarroutes. De U-106 lag toevallig in de buurt van zo'n route", vertelt Middel. Jouke Spoelstra, leider van het identificatieproject, vult hem aan: ,,Dit soort vondsten gebeurt vrijwel altijd toevallig. Een tiental jaar geleden is een schip van de hydrografische dienst dezelfde plek gepasseerd maar toen lag de boot nog onder een laag zand."